قند خون بالا و خطر کمتر تومورهای مننژیوم مغزی

20 ژوئن 2016- تحقیقات جدید نشان داد احتمال بروز نوعی از تومورهای خوش خیم مغزی(مننژیوم) که قبلاً با چاقی و دیابت گره خورده بود درافرادی با قند خون بالا کمتر است.

این کشف اطلاعات جدیدی را در مورد مننژیوم ها و تومورهای مغزی و نخاعی که معمولاً بد خیم نیستند اما جراحی آنها مخاطره آمیز بوده و بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر می گذارد، در اختیار دانشمندان قرار داد.

به توموری که از لایه های محافظ مغز منشاء می گیرد، مننژیوم گفته می شود. این تومورها اغلب خوش خیم بوده و اگر خیلی بزرگ نشده باشند مغز را درگیر نمی کنند. مننژیوم شایع‌ترین تومور مغزی است و 33 درصد افرادی که در آنها تشخیص تومور مغزی داده می‌شود، به این نوع تومور مبتلا هستند. مننژیوم بیشتر در زنان دیده می شود. در مردان و بخصوص در کودکان بسیار کمتر رخ می دهد.

از آنجائیکه در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که تومورهای مننژیوم با رشد آهسته، در میان افراد چاق و کسانیکه به دیابت مبتلا هستند، بیشتر شایع است، محققان دانشگاه ایالتی اوهایو به سرپرستی دکتر Schwartzbaumبه بررسی ارتباط بین مننژیوم و مارکرهای خونی ازجمله گلوگز پرداختند.

دانشمندان به بررسی آزمایش خون بیش از 41 هزار فرد سوئدی که پس از 15 سال یا کمتر به مننژیوم  مبتلا شده بودند، پرداختند. آنها متوجه شدند که بالا بودن قند خون بویژه در زنان، در واقع به معنای احتمال کمتر تشخیص این نوع از تومورهای مغزی است.

 دکتر Schwartzbaumاستادیار اپیدمیولوژی در مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: این موضوع بسیار غیرمنتظره  بود زیرا معمولاً دیابت و قند خون بالا، ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و در این تحقیق درست ضد آن مشاهده گردید. نتایج این تحقیق در شماره این ماه مجله ی British Journal of Cancerمنتشر خواهد شد. این یافته ها می تواند اطلاعات بیشتری در مورد آنچه موجب این تومورها می شود و اینکه چگونه می توان از بروز آنها جلوگیری نمود در اختیار دانشمندان قرار دهد.

دکتر Schwartzbaumمی گوید: هر چند مننژیوم ها به ندرت سرطانی میشوند اما به روشی مشابه با تومورهای بدخیم عمل می کنند، به همین دلیل این سوال مطرح می شود  که آیا ارتباط مشابهی  بین عوامل خطر احتمالی و تشکیل تومور وجود دارد؟

محققان به بررسی اطلاعات گردآوری شده از سال 1925 تا 2012 پرداختند آنها  296 مورد مننژیوم را یافتند که بیش از 61 درصد از آنها در زنان مشاهده شد.

بررسی ها نشان داد احتمال رشد تومور در زنانی با بالاترین مقدار قند خون ناشتا نصف زنانی با حداقل قندخون ناشتا می باشد. این ارتباط در بین مردان از نظر آماری معنی دار نبود. اما زمانیکه دانشمندان قندخون غیر ناشتای این افراد را که کمتر قابل اعتماد است با هم مقایسه نمودند(مقدار قندخون افراد بدون  یک دوره ی ناشتا که می تواند بر نتایج تأثیر گذارد) دریافتند که در مردان و زنانی که مقدار قندخون بالایی دارند، احتمال بروز مننژیوم کمتر است.

بنظر می رسد ابتلا به دیابت قبل از مننژیوم، خطر رشد این تومور را کاهش می دهد، اگرچه دکتر Schwartzbaumمی گوید: این داده ها به احتمال زیاد اطلاعات ناقصی در مورد  دیابت ارائه  می دهند.

 او می افزاید: نتایج این تحقیق می تواند به یک توضیح روشن تر از چگونگی رشد و توسعه ی تومورهای مغزی منجر شود و بطور بالقوه می تواند به بهبود تکنینکهای تشخیصی کمک کند، تشخیص زودهنگام این تومورها،  قطعاً نتایج جراحی را بهبود می بخشد.

از هر صد هزار نفر آمریکایی، سالانه در هفت نفر مننژیوم تشخیص داده می شود. مننژیوم می تواند  موجب سردرد، ضعف در اندام ها (دست و پا) ، تشنج، مشکلات بینایی و تغییرات شخصیتی شود. به گفته ی انجمن تومورهای مغزی آمریکا این نوع از تومورها یک سوم تمام تومورهایی مغزی را تشکیل می دهند.

دکتر Schwartzbaumمی گوید: توضیح احتمالی برای این ارتباط را می توان با آزمایشات دقیق تر در مورد نقش هورمونهای جنسی و فعل و انفعالات بین مقدار قندخون و این هورمونها بدست آورد. همچنین ممکن است مقدار قند در ابتدای تشکیل تومور کاهش یابد زیرا این  نوع از تومورها با استفاده از گلوکز رشد  می کنند. او می افزاید: هنوز مطالب بسیار زیادی وجود دارد که باید در مورد آن تحقیق کرد اما من خوشحالم که مردم درحال حاضر بطور جدی تری در جستجوی اطلاعات در مورد این تومورهای به اصطلاح  خوش خیم هستند.

 از آنجائیکه اطلاعات در پایگاه داده ها محدود بود، محققان نتوانستند فاکتورهای مخدوش کننده را که می تواند بر این نتایج تأثیر گذارد از جمله نمایه ی توده ی بدنی، فشارخون و میزان هورمونها را  بررسی کنند.

 منابع:www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160620100649.htm